Doe sociaal:
Uitverkoop

Geen grens aan aanbiedingen maakt de markt kapot

Het is al eens vaker gebeurd, discussie over de uitverkoop. Waar ligt nou precies de grens en wat doet dit met de midden- en kleinbedrijven. Als het aan de MKB in de modebranche ligt komt er een grens aan al deze kortingen en aanbiedingen. Tot 1984 bestond er een dergelijk wet in Nederland. In deze wet stond dat winkels en bedrijven slechts vier weken per jaar uitverkoop mochten houden.

Heel jaar uitverkoop

Voor de particulieren die de kleding kopen is het natuurlijk fantastisch, het lijkt wel het hele jaar uitverkoop tegenwoordig. De midden- en kleinbedrijven hebben hier echter flink last van. Door hoge kortingen aan te bieden wordt de marge op deze producten zeer klein. Voor een bedrijf met meerdere winkels maakt dit niet uit. De omzet blijft gewoon hoog. Voor kleine bedrijven met bijvoorbeeld één of twee winkels is dit een probleem, zij moeten er natuurlijk van rond kunnen komen.

Faillissement

Er zijn in de periode januari tot nu al meer dan honderd kledingzaken failliet gegaan, dit proces moet gestopt worden, zo vind initiatiefneemster Jeanine van Eerd. Door de populariteit van webshops en de vele koopjes bij de grote bedrijven is het bijna onmogelijk geworden voor de kleinere ondernemer om zijn hoofd boven water te houden. “Als je zelf aan die acties moet kun je nooit voldoende verdienen voor het pand, personeel en je eigen salaris”, aldus Jeanine. We zitten gewoon in een lastige situatie, aan de ene kant willen we dat bedrijven zelf uitmaken wat ze verkopen en hoe ze dat doen. Maar op deze manier is er straks geen markt meer over.